Thursday, November 24, 2011

Lapang sebelum Sibuk:019

Benar sekali kata Rasulullah, rebutlah 5 sebelum datangnya 5.  Salah satunya Lapang sebelum Sibuk.

Dahulu boleh saya katakan yang saya dapat bersolat jemaah dengan suami dan anak-anak 5 kali sehari.
Sekarang saya selalunya akan miss berjemaah 1atau 2 waktu solat.  Puncanya KH menangis hendak menyusu/ hendak tidur/ meragam.

Dahulu jika selepas solat Maghrib berjemaah, dapat juga saya mengerjakan solat-solat sunat, mengaji dan mengajar anak-anak mengaji.
Sekarang saya selalunya dapat mengajar mereka mengaji sahaja.  Sebabnya saya terkejar-kejar untuk menyusu KH dan memasak makan malam. 

Bila saya dapat mengaji?  Kadangkala semasa memandu ke tempat kerja dan jika sempat, pada waktu makan tengahari di pejabat.  Allah..Allah..Allah..semakin saya dikurniakan rezeki oleh Allah (baca:rezeki anak iaitu KH), semakin kurang pula amal ibadat saya.

Dahulu saya agak rajin bangun bertahajjud.
Sekarang saya selalunya miss untuk bangun awal (baca: ).  Jam berbunyi pun kadangkala saya tidak dengar.  Kalau dengar pun, saya mampu off kan saja.  Kalau pun saya dapat bangun, saya hanya menyusukan KH. 

Ya Allah, lemah sungguh hambaMu ini. 

Namun, di sebalik kesukaran pasti ada kemudahan/ jalan.  Allah memberi saya ilham bahawa pengurusan masa itu adalah maha penting.  Biar sedikit tetapi berterusan.  Biar sekejap tapi signifikan.

Doa saya selalu,
“Kurniakanlah kepada kami Ya Allah kekuatan dalam melaksanakan amal soleh yang Engkau redhai”.


No comments:

Post a Comment

What Say U?