Monday, November 21, 2011

Kuning: 016



Benda dan perkara yang berkaitan dengan kuning selalunya digambarkan dengan perkara yang tidak baik.  Ia seperti diemejkan begitu.  Sebagai contoh sakit kuning, demam kuning, budaya kuning bahkan memakai baju berwarna kuning pun pernah menyebabkan kontroversi suatu ketika dahulu.

Imej yang baik tentang kuning hanyalah mungkin ianya pakaian diraja.

Saya ingin bercerita tentang sakit kuning.  Khadijah Hani (KH) mula menunjukkan yang dia terkena sakit kuning selepas 2 minggu dilahirkan.  It looked mild and neither me nor his abah thought that she should be brought to clinic.  Until a nurse came for regular check-up during my confinement asked us to seek a doctor.

Doktor di klinik kerajaan sama sekali tidak membenarkan saya untuk makan lauk pantang yang mengandungi banyak kunyit, bagi mengelakkan KH terus kuning.  Ikan mesti digoreng dengan tepung bagi menggantikan serbuk kunyit.  Halia dan lada hitam juga dilarang.  Tidak masuk akal, fikir saya.  Namun, saya turutkan sahaja kerana bimbangkan KH.

Beberapa kali mengambil darah, akhirnya bacaan kuning KH menurun dan doctor sahkan KH tidak perlu datang lagi untuk check darah.  Alhamdulillah, kami bersyukur dan lega.  Lalu saya mengambil kesempatan untuk bertanya kepada doctor yang bertugas tentang pantang larang makanan penyebab kuning.  Lagipun, kami ke klinik berbayar, elok tanya banyak soalan.

Saya                 : Doktor, anak saya dah sihat, so boleh saya makan lauk pantang?
Doktor             : Lauk pantang tu lauk apa?
Saya                 : Lauk yang panas-panas, yang banyak lada hidam, kunyit dan halia.
Doktor             : Owh, boleh.  Tak ada masalah.  Kenapa pula tak boleh makan?
Saya                 : Doktor kat hosp. kerajaan kata tak boleh.  It contributes to increasing jaundice level to baby.
Doktor             : Tiada kena mengena lah (sambil doctor tersenyum-senyum simpul).  Jaundice ni terjadi kerana sel darah merah yang pecah akibat baby dilahirkan.  Darah semasa dalam rahim tidak sama untuk survivalnya dengan suasana persekitaran.  Jadi, semua darah akan pecah menyebabkan kandungan dalam darah yang berwarna kuning juga turut dibebaskan.  Hati pula masih kecil untuk mengkumuhkannya dengan kadar segera, jadi bahan berwarna kuning itu circulate in the body for a quite a long time before being excreted out and blablablablablabla….
Saya                 : Owh begitu.
(Dalam hati nak tergelak besar pon ada.   Bagaimana seorang doctor mempunyai pandangan yang sangat kontra di antara satu sama lain, adakah kerana seorang bekerja dengan kerajaan manakala seorang lagi di swasta?)
Doktor             : Kita hanya tidak benarkan ibu-ibu mengambil jamu, ubatan lain seperti ubat periuk tu, ok.
Saya                 : Okay then.  Terima kasih doctor.

Jurnal Kesyukuran 21/11/2011

Saya bersyukur pada hari ini kerana:
1) Diberi kekuatan oleh Allah untuk bangun solat taubat & tahajjud
2) Dapat menghantar Athirah ke Kem Hafaz Al-Qur'an
3) Diberi kesihatan tubuh badan yang baik

No comments:

Post a Comment

What Say U?