Monday, March 19, 2012

Bekerja atau surirumah lebih penat?: 025

Salam to all.
Bersarang selama 2 bulan!  Banyak nak tulis isi hati dan pandangan tetapi masa itu sungguh mencemburui.
"Ya Allah, kurniakan lah saya KEBERKATAN masa".
Saya seorang ibu yang bekerja.  Peluang bersembang dengan jiran-jiran yang menjadi surirumah hanyalah sewaktu mereka berada di luar melihat anak-anak bermain pada waktu petang .  Selalunya dalam jam 6.30 petang, saya akan sampai di rumah.
Bersembang hanya bertanya khabar, gelak sikit-sikit dan saya meminta diri untuk masuk ke rumah.  Dalam kepala ligat berfikir nak masak apa, nak buat itu ini, sempat ke tidak dan macam-macamlah lagi yang biasa difikirkan oleh ibu-ibu lain.
“Masuklah Yu, ngko pun dah penat, baru balik keje.  Akak paham”.  Kata seorang jiran yang memahami.
Sekali itu, saya bersembang dengan mereka dan jiran yang memahami ini berkata,
“Akak dulu kan keje, tapi penat surirumah ni lagilah teruk.  Tak sepenat masa bekerja”.
“Ye ke?” Saya tidak tahu hendak komen apa.  Tetapi dalam kepala berfikir-fikir tentang kebenaranya.
Malam itu saya bertanya pada suami.
“Abang rasa, lebih penat bekerja ke atau jadi surirumah?”
“Tah tapi masa ayu tak keje dulu, abang  tengok Ayu lebih bertenaga.  Rumah beres.  Masak beres.  Anak-anak pun beres.  Petang-petang Ayu sempat lagi bawak anak-anak main kat taman.  Sekarang ni, tak semua yang boleh beres.  Ayu selalunya penat lepas masak dan urus anak-anak.  Baring je terus lena.  Kroh-kroh”.
“Hahaha”.  Saya gelak besar pula.  Bab tidur lena tu memang tak dinafikan!
“Betul lah kot.  Duduk rumah boleh tidur kejap (just a nap) bila penat2 tu”.  Lagipun, apa yang nak dikemaskan sangat, bukan bersepah selalu.  Vakum dan mop 2 kali seminggu.  Basuh tandas sekali dalam 10 hari saja”.   Saya menambah fakta. 
Bekerja lebih penat daripada surirumah sebabnya kat ofis kena setel keje ofis, bila di rumah kene setel keje rumah.  Ianya dua keje dalam 1 hari! 
Yay…satu justifikasi untuk keadaan rumah yang tunggang langgang. 
“Tak senonoh haaa”.

No comments:

Post a Comment

What Say U?