Tuesday, July 17, 2012

Perasan: 61

Pada saya, ianya perasaan yang spontan.  Terutama bila berjalan di kalangan pelajar-pelajar universiti.  Terasa diri sebahagian daripada mereka dan terasa ingin bercinta semula (baca: bercinta semasa muda belia walaupun saya tidak bercinta semasa masih di kampus).

Kadang-kadang terasa juga diri telah tua bila mengenangkan anak telah berderet 3 dan perasan itu juga datang dengan spontan.  Orang kata, ia perasaan sedar diri!

Situasi I

Semasa menghadiri satu bengkel penulisan saintifik di UITM, saya duduk bersebelahan dengan seorang pensyarah muda lelaki.  Saya rasa beliau baru tamat daripada pengajian Master. 

Sebenarnya beliau yang datang duduk sebelah saya.  And he is so sweet!

Beberapa pendahuluan perkenalan telah beliau mulakan.  Being as a secretariat, he always brought sweets for me. 

Hah..mulalah perasan tu.

Bila time break for tea and lunch, he will cordially invite me.  Penuh kesopanan. 

Hah..perasan yang berterusan!

Petang itu...

"Rumah awak Penang kat mana?" Tanya pensyarah muda itu.

" Err..(agak gugup di situ).  Saya tinggal di hotel." Jawab saya.

"Owh....". Beliau terdiam. 

Riak wajahnya seakan kecewa, barangkali mengharapkan saya orang Penang.  Rupa-rupanya saya bukan anak Penang.

Hah...perasan lagi.

Mungkin wajah anak mami saya membuatkan beliau bertanya di mana rumah saya di Penang ini. 

Itu telahan setelah sedar diri!

Masya Allah!

Situasi II

Saya baru saja keluar dari tandas bila 3 pelajar lelaki approach saya untuk bertanya sesuatu. 

Sebelum keluar tandas, saya membelek muka di cermin dan terdetik di dalam hati,
"hhhmm, rupa mak anak 3 dah aku ni".

"Err..tau tak kat mana pejabat dot dot dot?". Tanya pelajar itu.

"Err..saya pun tak tau sebab saya peserta bengkel kat sini".

"Diorang kata pejabat dot dot dot telah berpindah tempat.  Kat sinilah rasanya".  Mereka melanjutkan pertanyaan walaupun saya dah menyatakan yang saya hanya orang luar.

"Kalau gitu, mari saya tunjukkan sebab saya rasa ada satu pejabat di tingkat ini".  Saya tawarkan bantuan setelah melihat mereka sangat insist mahu dibantu.

"Mungkin awak nak ke pejabat ini?" tanya saya bila telah sampai di depan pejabat pentadbiran asrama.

"Yelah kot ni.  Okay, terima kasih.  See you". Kata mereka bertiga bersahut-sahutan.

Meriah bunyinya.  Semuanya ramah.  Semuanya mengucapkan terima kasih.  Semuanya menyatakan see you!

Saya tersenyum lebar. 

Hah...perasan mula datang! 

But I don't want to see you again...I am married and blessed with 3 kids.  Saya tersedar diri!

Astaghfirullah!

No comments:

Post a Comment

What Say U?