Thursday, July 19, 2012

Office hour:62

Pertama kali dalam hidup saya mengetahui ada waktu kerja di Malaysia ini mengikut waktu operasi negara luar.  Sebagai contoh operasi syarikat ABC mengikut waktu operasi syarikat DEF yang berpengkalan di UK atau Kanada.  Maknanya, time kita semua masih diulit mimpi, ada warga Malaysia yang telah mula bekerja kerana waktu negara luar telah mula bekerja. 

Ia kedengaran sangat pelik dan seperti tidak munasabah.  Tapi, ia berlaku dan ada orang yang sanggup bekerja pada waktu itu dengan pelbagai alasan yang boleh difikirkan.

Saya dapat tahu kerana biras saya bertukar tempat kerja yang operasi kerjanya bermula 5.30 pagi dan tamat jam 1.30 petang (baca: ikut waktu Kanada).  Mulanya kami ingat beliau bertukar kerja sekadar inginkan manfaat (gaji+elaun) yang lebih (baca: telah bertukar kerja 3 kali semenjak 5 tahun menjadi sebahagian besar keluarga kami) dan sangkaan awal kami betapa beliau sanggup mengambil waktu rehat (baca:sunnatullah malam untuk rehat dan mengumpul daya) hanya kerana 'manfaat' lebih itu, sepertinya tidak patut.

Ternyata sangkaan itu salah.  Saya mendengar penuh minat perbualannya dengan ipar duai.

"Okaylah office hour macam tu, petang dah boleh main dengan anak". Katanya penuh semangat.

Iye juga, seperti guru tetapi guru kerjanya sampai malam walaupun office hour sampai tengahari (baca: kena periksa kerja sekolah murid2).

"Masa kerja sekarang, keluar pagi (baca: agak saya 6.30 am kot), anak masih tidur.  Balik dah malam, anak pun dah tidur". Tambah beliau lagi.

Munasabah dan sangat relevan pula.  Murni sungguh niat ibu muda ini, fikir saya.

Saya memandangnya dari sisi yang lain.  Ada sesuatu yang boleh dimanfaatkan apabila Allah telah mengizinkan sesuatu itu berlaku.  Pasti ada didikan yang Allah ingin berikan. 

Dengan waktu kerja yang begitu, sekurang-kurangnya beliau mesti bertolak dari rumah dalam pukul 5 pagi.  Mungkin beliau mengambil masa 30 minit untuk bersiap-siap, maka beliau akan bangun pada jam 4.30 pagi.  Alangkah baiknya jika beliau dapat bangun setengah jam lebih awal untuk bertahajjud atau berqiamullail kepada Allah.  Nescaya rezeki dan 'manfaat' yang didambakan itu semakin berkat dan dirahmati.

Maha suci Allah daripada menjadikan/ membenarkan sesuatu dengan sia-sia.

~Semoga beliau diberi hidayah itu.

No comments:

Post a Comment

What Say U?