Monday, July 23, 2012

Dr. Azim, Berlarilah Menuju Temanmu Yang Maha Pengasih: 63

Ia berita yang amat mengejutkan.  Pemergiannya juga mengejut.

Beliau pergi dalam tidur sekitar jam 3 pagi.

Saya hanya dapat beritanya setelah ianya sangat terlewat.

Kesal kerana kemudahan teknologi IT (baca: FB dll) yang ada tetapi tidak dibenarkan (baca: banned apabila di pejabat) atas sebab-sebab terlalu ramai yang tidak bertanggung jawab, menyebabkan saya terlepas berita penting dan mendukacitakan ini.

Mesej-mesej akhir yang saya terima lebih menambah duka.

"We prayed solat jenazah for Azim here, at Putrajaya Mosque".

"We buried Azim here at Putrajaya cemetery".

"Tahlil will be tonite at .......saujana pucong".

Apdet yang diterima juga bukan dapat dikejar, kerana semuanya 15-30 minutes late!

Pemergiannya sangat dirasai.  Dr. Azim bukan sahaja rakan sekolah rendah dan sekolah menengah kami, tetapi beliau lebih kepada sahabat keluarga.  Emak dan ayah saya bekerja di bawah penyeliaan ayahnya Dr. Noor Azhar.  Seluruh ahli keluarganya adalah orang yang baik-baik.  Tidak meninggi diri dan sangat berbudi bahasa. 

Oleh kerana beliau seorang yang sangat baik, saya menamakan anak lelaki saya sama dengan nama beliau, Muhammad Azeem.  Ianya dengan harapan semoga anak saya Azeem menuruti sikap dan sifatnya yang berbudi pekerti mulia, juga menjadi seorang doktor muslim yang soleh.

Saya tidak mempunyai kata-kata penguat hati untuk isteri dan 4 orang anaknya yang masih kecil kerana ia sungguh memeritkan, tambahan pula ia berlaku hanya 2 hari sebelum Ramadhan tiba.

Masya Allah.  Sesungguhnya Allah tidak memberi ujian kepada hambaNya di luar daripada kemampuannya.  Saya percaya isteri Dr Azim seorang yang sangat tabah dan solehah.

Semoga Allah merahmati mu Dr Azim.

No comments:

Post a Comment

What Say U?