Friday, April 6, 2012

Macam-macam: 034

1) Makan2

Di pejabat kecil kami, ada collection RM 5/ bulan.  Ia hanya untuk kebajikan staf.  Untuk hadiah kahwin kali pertama, anak pertama, perpisahan, tukar tempat kerja, pencen, ihsan kematian dan jamuan perpisahan.  Namun, ianya sukar diperolehi.

Tapi, bila bab makan-makan jamuan perpisahan/ pencen, ada pula muka-muka yang tak bayar ini, yang paling bagus, mereka lah yang paling depan dan bergaya.  Menjadi pemula menceduk makanan.

Masya-Allah, kalaulah yang tidak membayar itu SAYA, insyaAllah saya tidak akan ada di situ kerana MALU.

"Sesungguhnya kiamat itu semakin dekat apabila orang yang melakukan DOSA tidak merasakan ia satu DOSA."

Pada saya, ia DOSA HUTANG dan ia dosa yang BERAT!

2) Pangkat
Suami saya bekerja sendirian selepas rakan sekerjanya naik pangkat.

Letih.  Penat. Sibuk sepanjang masa sehingga sms saya pun tidak sempat untuk dibalas.

Sesesorang akan menjadi partner nye nanti.  Besar harapan seorang isteri dan anak2 agar suami dinaikkan pangkat mengisi kekosongan jawatan yang ditinggalkan rakan sekerjanya.  Ia sebagai reward untuk kerjanya selama lebih 10 tahun dengan dedikasi dan integriti yang tinggi.

Namun, ada cerita2 lain yang kurang enak. Seseorang dari luar (baca: yang langsung tiada pengalaman) akan dibawa masuk sebagai partner nye, bukan sebagai staf baru, sebaliknya mengisi kerusi Supervisor yang ditinggalkan.

Ya Allah, saya memohon perlindungan denganMU daripada penganiayaan pihak atasan terhadap suami saya.   

No comments:

Post a Comment

What Say U?