Friday, April 13, 2012

APC lagi: 036

Ia adalah surat buat sahabat yang saya sayangi lillahi taala.  Namun, namanya harus saya rahsiakan ye.

 اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُه
dan Salam Sejahtera,

K***,
 
Aku pun tak tau lah nak cakap macam mane.  Menyuruh orang yang berada dalam ujian supaya bersabar/ bertabah adalah kata2 yang terakhir kot.  Sebab ianya tak membantu sangat pun.  Paling teruk pun, mesti orang yang diuji akan kata, "kau cakap senanglah suruh sabar, yang kene teruknya aku ni haaa"..betul kan?
 
Aku pun bukanlah sabar sgt dengan ujian yang aku dapat (mungkin lah tidak sehebat ujian yang kau kene kan).  Tapi, untuk aku segera reda dengan kepayahan ujian, selalunya aku akan ingat kata2 kat bawah ni;
 
"Bahawasanya Allah itu memberi kamu ujian, agar dosa2 kamu dihapuskan.  Supaya nanti bila kamu mengadapNya di akhirat kelak, kamu berada di dalam keadaan suci bersih daripada dosa.  Pada ayat itu menerangkan kepada kamu betapa Allah sangat kasih kepadamu dan ingin menerima kamu dalam keadaan yang suci daripada dosa". 

Alhamdulillah n thanks for the congratulation wish.  Aku memohon perlindungan daripada Allah keburukan yang mungkin ada pada anugerah yang diberi.  Ia lebih kepada keburukan fitnah/ umpat keji manusia disebabkan anugerah ni. 
 
Bukan apa, banyak suara2 sumbang yang aku dengar bila orang itu ini dapat APC.  For me, atas alasan apa pun mereka dapat APC, itu adalah rezeki Allah kepada mereka.  Kalau dah Allah nak bagi, then Allah akan bagi rezeki tu.  It is just a matter of time, kan.  Kalau belum dapat, PERCAYA bahawa ia adalah rezeki yang ditangguhkan Allah.  Dengan itu, hatimu akan lebih tenteram.
 
Aku pun selalu berdoa kepada Allah;
 
"Ya Allah jadikanlah aku apabila mendapat rezeki SEDIKIT, aku merasa CUKUP, pada rezeki yang BANYAK, aku berSYUKUR".
 
Cubalah amalkan, semoga hati tidak berkeluh kesah dan merasa tenang.
 
Senario yang tidak diingini
 
"Tahniah Anis dengan APC.  Terubatlah sikit bila dapat APC ni kan.  Hari tu tak dapat naik pangkat".
 
Berdesing telinga saya, bukan kerana tidak dapat naik pangkat tetapi kerana kata-katanya yang seakan berupa simpati tetapi sekali lagi dengar seperti saya ini terlalu mendamba kenaikan pangkat itu.  Padahal, saya langsung tidak kisah kerana mempercayai dengan benar bahawa ia adalah rezeki yang ALLAH tangguhkan.
 
"Saya tak kisahlah, kak". 
 
Saya menjawab dengan berat.  I don't think I can tell her about my stand towards this matter, to people who is not believe that REZEKI is from ALLAH and see things positively.
 
I am sorry, dear.

No comments:

Post a Comment

What Say U?