Friday, October 21, 2011

Duit Kutu-003

Salam untuk diri saya.

Semalam saya telah diingatkan oleh Kak Sam (baca: Mak Koot) yang gaji telah masuk.  Itu maknanya saya harus bagi duit kutu.  Saya ingatkan gaji minggu depan, tapi sebab Deepavali adalah minggu depan, jadi gaji dimasukkan seminggu awal .  Owh, banyak dah berkarat bila saya bercuti hampir 3 bulan.  Semua habis lupa.

Bercakap tentang kutu, banyak orang main kutu sebab nak jelaskan bayaran yang berjumlah rib-rib (baca: ribu-ribu) seperti insuran kereta dan lain-lain.  Kita juga selalu  meminta giliran dapat duit adalah masa dateline bayaran itu dibuat.  Saya juga begitu, seperti kebanyakan orang.

Namun, tiba-tiba saya terfikir, ada tak orang main kutu dan meminta giliran dapat duit masa hari raya Qurban, supaya tahun itu dia boleh melaksanakan Qurban?  Sungguh, saya tidak mengata orang lain, tetapi diri saya sendiri.  Sejauh mana kehendak hati dan keazaman ada dalam diri untuk melaksanakan Qurban setiap tahun?  Ya Allah, kurniakan saya petunjuk hidayah yang berterusan.

Alhamdulillah, tahun ini insyaAllah kami sekeluarga dapat melaksanakan Qurban, bersekali dengan Aqiqah untuk Khadijah Hani. Nikmat Allah yang mana satukah engkau dustakan?

Selamat melaksanakan Qurban dan Aqiqah.

No comments:

Post a Comment

What Say U?