Monday, October 24, 2011

Cegah Jenayah-006

Cerita waktu petang.

Along (Athirah)     : Ibu, ni ada borang untuk pilih aktiviti ko-kurikulum
                                 (sambil tangan menunjukkan borang).
Saya                       : Ok..kene join semua sekali ke?
                                (Baca: ada persatuan, badan beruniform & sukan).
                                 Mata terbeliak-beliak sekali sekala, banyaknya kene join..
Along                     : Ye ibu, kena tanda tiga-tiga..
Saya                       : Along nak masuk apa?
Along                     : Along nak masuk Persatuan Cegah Jenayah..
Saya                       : Haaa...?? Cegah jenayah?
                                 Eloknya along masuk persatuan/kelab yang ada manfaat.
Along                     : Along suka cegah jenayah
                                 (baca: dia memang minat cerita polis/ detektif ni mcm Criminal Minds,
                                 NCIS, CSI, SUV etc).
Saya                       : Tah la Along..kalau persatuan mcm CSI tu ibu suka juga..
                                 crime investigation,  ada forensik..menarik lah.  Kalau nak cegah jenayah,
                                 rasanya biasa saja mcm jgn jalan sorang-sorang, jln berkumpulan,
                                 jgn jln tempat sunyi etc..lepas kelas ketiga, ape lagi cikgu nak ajar?
                                (baca: pikiran generasi X la kot).
Along                    : Abes nak masuk apa yang bagus?
Saya                      : Yang ada faedah..esok2 boleh guna kemahiran tu.
                                Equip diri dengan kemahiran.
                                Macam persatuan bahasa inggeris, nanti insyaAllah confident to talk english.
                                Masuk PBSM, nanti insyaAllah tau nak buat CPR, rawat luka2 ringan....
                                Masuk badminton nanti takde la letih sgt berbanding main hoki,
                                lari keliling padang...yadayadayada...
                                (baca: cerita pengalaman sendiri masa sekolah)
Along                   : Ok lah bu...
Saya                     : Good..anyway, nanti tanya abah pulak..

Adakah saya mengongkong anak-anak untuk membuat pilihan?  Saya hanya mahu mereka membuat pilihan terbaik dalam hidup mereka.  Harapnya apa yang saya rasa dan fikir baik, akan menjadi baik juga untuk mereka, amiiinn.

No comments:

Post a Comment

What Say U?