Wednesday, December 12, 2012

Status II:86

Ini juga status yang saya teringin juga untuk publish kat FB tetapi demi memikirkan kesan buruk kepada orang-orang yang tidak boleh meraikan pendapat berbeza, saya curahkan di sini.

Janganlah dipolitikkan pendapat Abby Abadi iaitu daripada menghabiskan duit untuk ke Gaza itu (RM 7500), lebih baik didermakan.  Raikanlah pendapat yang berbeza, nescaya kamu temui hikmah di sebaliknya.  Jangan melenting kepada sesiapa yang diberi keizinan oleh Allah untuk ke Gaza.  Jangan dipolitikkan Afdlin Shauki yang telah ke sana.  Barangkali beliau ke sana bukan atas tiket UMNO pun tetapi atas dasar kemanusiaan.  Kemudian, jangan dilibatkan ustaz-ustaz lain yang berada di pentas PAS yang bercakap berdegar-degar (UAI) tentang berjuang untuk Palestin tetapi tidak ke Gaza pun.  Masya Allah, mereka yang dapat pergi, alhamdulillah.  Mereka yang belum diberi rezeki Allah untuk ke sana, jangan dipandang serong dan dipolitikkan.  Hanya Allah yang Maha Mengetahui kenapa mereka belum dapat ke sana. 

Ustaz Hassan Din Al-Hafiz pernah berkata, "Cukuplah menunaikan haji dan umrah sekali seumur hidupmu.  Jika kamu berkemampuan lagi, adalah lebih baik kamu bersedekah RM 5-10 ribu kamu kepada masjid atau surau.  Sesungguhnya itu adalah lebih baik bagimu kerana hanya 3 perkara yang akan menjadi pencenmu di dalam alam barzakh iaitu doa anak yang soleh, ilmu yang bermanfaat dan sedekah jariah.  Bersedekah kepada masjid/ surau/ adalah sedekah jariah yang berterusan selagi masjid/ surau itu digunakan oleh orang ramai untuk beribadat/ mengimarahkan rumah Allah.

Yang baik itu daripada Allah.  Bersangka baik lah.

2 comments:

  1. Yup...berbaik sangka mmg elok physically and mentally..masyarakat kita sgt suka judge people dari luaran..who are we to judge others kan..kita sendiri pun banyak flaws..ingatan utk diri sendiri sebenarnya :) peace!!

    ReplyDelete
  2. Betul lah tu kak Durra..Selalu merasa diri sempurna akan menyebabkan kita memandang orang lain bodoh/ salah belaka sedangkan sifat Maha Sempurna hanyalah milik Allah kan..

    ReplyDelete

What Say U?