Saturday, December 8, 2012

Status I:85

Banyak perkara yang saya hasrat untuk letak di status FB, tapi banyak juga yang tidak menjadi.

Macam-macam lintasan hati, bimbang itu, risau ini, boleh ke tak boleh...akhirnya, saya letak DI SINI.

Status I

Dia menasihatkan saya, "simpanlah duit, bersalin kat hospital swasta, senang".  Hendak sahaja saya katakan kepada dia, "Saya bukan tiada duit untuk bersalin di hospital swasta tetapi saya tidak perlu membazir ribu-ribu untuk bersalin dan hospital kerajaan (baca: Hospital Putrajaya) pun is just great and good.  Bukan seperti dia yang berlagak pegawai besar (baca:bukan pegawai pun, hanya kakitangan sokongan) dan bersalin di hospital swasta terkemuka sehingga emak mertua terpaksa membantu anak lelakinya membayar kos RM 8 ribu untuk kos bersalin dia.  Dia pula dengan megah bercerita kepada semua orang, kos bersalin adalah hasil simpanannya dan dia pula hendak menasihatkan saya untuk menyimpan duit?." Huh, orang jenis ini pun ada ye.

Status ini memang TIDAK BOLEH.  Ia dipenuhi kegeraman.  Tapi, memang saya geram dan saya mahu dia hentikan perangai berlagak tidak kena tempat dia tu.

Kata seorang pakar kewangan US (baca:kebetulan tertonton rancangan beliau tentang pengurusan belanjawan keluarga/diri), seseorang yang mempunyai simpanan 3 bulan gajinya adalah orang yang kukuh/ stabil kedudukan kewangannya. 

Saya dengan syukur kepada Allah mempunyai simpanan itu, hasil daripada usaha berjimat cermat dan mengambil panduan pakar kewangan tersebut.

Ingin saya tanya padanya, dia ada ke simpanan sebulan gaji?

Tak lama lagi dia akan bersalin lagi.  Hmmm, adakah duit mak mertuanya lagi akan terkorban?

Duit bantuan sebelum ni pun saya pasti belum berbayar.

Ukurlah baju di badan sendiri. Saya memang tidak boleh tahan dengan orang sebegini. Dalam kes ini, dia!

No comments:

Post a Comment

What Say U?