Thursday, November 1, 2012

Macam-macam ada: 79

Lama saya tidak apdet apa-apa cerita, sehingga blog saya dilabelkan sebagai Less Active.  Sedih juga. 

Tidak multitasking nye saya!
Tidak manage time dengan baiknye saya!
Tidak rajinnya saya!

Ye, salahkan diri sendiri, do not blame other people.

Banyak nak cerita sebenarnya, namun seringkali juga banyak keje ad-hoc and urgent yang menyebabkan cerita-cerita tertangguh.  Kawan saya Eiwa kata,

"wah, iron lady kau!" 
"Takde maknenye Iron lady, kuli cenggini lah." Balas saya.

Namun saya bersyukur kerana diberi rezeki oleh Allah dan keizinan suami kepada saya untuk keluar mencari rezeki kami sekeluarga.

Masih ramai di luar sana yang masih belum bekerja.

Kisah 1.

Curang I dan II tidak mahu saya teruskan walaupun rentetannya masih ada.  Ia juga menyebabkan saya dalam sedikit stress sebulan-dua ini kerana yang terlibat adalah dia. 

Sukar sekali untuk saya menjadi 'baik' atau 'neutral' atau berlagak 'profesional' atau 'macam tiada apa-apa berlaku' kalau kesnye sebegini berat.  Saya kehilangan kata-kata dan 'mood'.

Balik dari mesyuarat di Langkawi, saya ingatkan kes itu selesai dan 'sealed', tapi nampaknya telah terbuka semula dan semakin teruk.

Ia memang ujian maha berat buat dia, namun kerosakan yang berlaku adalah di atas tangan manusia-manusia itu sendiri.  Sometimes I wish to say, "serve you right!"

Kisah 2.

Bila bermesyuarat selama 3 hari bagi keseluruhan staf seMalaysia (fobia nak tulis satu Malaysia, hehehe), masa tu lah dapat gather-gather, sembang-sembang and ofkos gosipping, masya Allah.  Masa bekerja, memang tak de masa citer hal lain.  Kiranya kalau tak MC, bekerja tanpa henti.

Macam-macam cerita keluar.  Banyaknya yang 'nauzubillahiminzaalik".

Bahawa telah begitu ramai manusia Islam yang meninggalkan agama dan tidak takutkan Allah.

Satu kes yang sangat signifikan adalah isteri mencari lelaki lain kerana suaminya tidak ada projek buat bangunan, itupun baru 3 bulan!

Saya menggaru kepala yang tidak gatal.

Ia memang benar-benar menakutkan saya dan Allah telah menyelamatkan saya dahulu, bahawa kerana itu saya masih berkeluarga dan saya sangat-sangat mensyukurinya.

Semoga Allah memberi hidayah kepada dia.

Kisah 3.

Saya tidak membuat qurban pada tahun ini dan saya merasa menyesal.

Akaun kami kekurangan duit kerana membayar sejumlah wang yang agak besar untuk menukar pinjaman perumahan konvensional kepada Islamik.  Sepuluh tahun lepas sukar sekali untuk ada bank yang menawarkan pinjaman perumahan Islamik seperti al-mudharabah etc.

So, bila dah ada peluang dan jalan, kami pun menukar loan tersebut maka bayaran pun dikenakan.  Kata Ustaz Dr Zaharudin, akan ada bayaran bagi menukar loan konvensional kepada Islamik, maka anggaplah bayaran itu sebagai suatu denda/ membayar kepada pinjaman kita yang tidak Islamik dahulu (seperti kaffarah).  Kami redha dan kami lakukannya.

Cuma, pada pagi raya, Tanyalah Ustaz@TV9 kata,

Tidak bolehkah kita berqurban kerana Allah, setahun sekali sahaja.  Bukannya mahal pun, hanya RM 34/bulan atau RM 1.13 sehari duit yang perlu dikumpulkan sehingga setahun jika mengambil kira satu bahagian lembu untuk dikorbankan (RM 400)?.

Saya merasa menyesal pula.  Betul benar, bukannya banyak pun untuk saving kerana Allah ini. 

Memang benar duit dalam kami telah kurang (standby for emergency sahaja), tapi, kan ada duit dalam akaun anak-anak yang sebenarnya kami juga isi setiap bulan?

Ya Allah, ampunkan kami dan panjangkan usia kami untuk melaksanakan qurban kerana Mu pada tahun hadapan.



No comments:

Post a Comment

What Say U?