Wednesday, November 21, 2012

Halal:80


Sahabat sepejabat ingin menunaikan umrah pada Januari 2013 nanti.  Alhamdulillah, berkat menabung beliau dan suami bakal menjejakkan kaki untuk beribadat di Mekah dan Madinah.

Urusan untuk ke sana memerlukan passport.

“Tolong saya print gambar saya dan suami ni (sambil beliau mengunjukkan thumbdrive berisi gambar IC beliau dan suami kepada staf yang mengurus kerja-kerja percetakan di pejabat).

Staf tadi mengambil thumbdrive itu tanpa banyak tanya.

“Printlah penuh kertas A4, penuhkan kertas tu, nanti membazir.  Print je, lain kali tak perlu print lagi.  Nak pakai 4 sahaja”.

Saya hanya mendengar dan saya pun memang sedang berurusan dengan staf tersebut.

Mulutnya ringan bercerita bahawa beliau perlukan gambar tersebut untuk membuat passport bagi tujuan menunaikan umrah.

Saya juga bersembang sedikit sebanyak, meraikan perasaan terujanya. 

Dalam hati berkata, “hendak menunaikan umrah, amalan yang mulia dan sangat baik tetapi menggunakan pejabat punya printer untuk print gambar?”. 

Saya sedikit kesal, namun saya diamkan sahaja.

Petang itu, sahabat saya ini menelefon saya.

“Rupa-rupanya gambar passport mesti 70% muka ye dan berlatar belakang putih.  Gambar saya tadi tak valid lah sebab latar belakang biru (untuk IC).”

“Ye ke? Saya pun dah lupa”.  Balas saya.

“Takpe lah, saya akan ke kedai gambar untuk ambil gambar baru”.

Saya mengucapkan syukur.  Bahawa Allah amat sayangkan hambaNya telah memastikan segala harta bagi tujuan umrah yang bakal beliau laksanakan adalah halal dan baik.

Alhamdulillah hirobbil aalamin.

No comments:

Post a Comment

What Say U?