Tuesday, October 9, 2012

Curang II: 78

Edisi Tambah baik (edited)

Kisahnya semakin menarik.

Terkini beritanya mereka telah berkahwin di sempadan.  Masya Allah.

Berita buruknya ialah mereka berkahwin dua tahun yang lepas. 

Berita baiknya dia belum lagi sakit buatan orang. "Pregnant"

Saya menggelengkan kepala sahaja lah.  Speechless.

Bersembang dengan seorang rakan lain, saya mengambil sikap 'redha'.  Sahabat saya ini mengungkap dengan jelas bahawa perkara curang ini adalah UJIAN dia yang Allah berikan kepadanya.  Dia mampu, maka Allah mengujinya begitu.  Ujian hidupnya sebagai kekasih gelap selama 2 tahun dan mengalah dalam banyak perkara kerana perkahwinan yang belum 'declare'.

Ia kedengaran betul dan benar.  Siapalah kita untuk mempertikaikan kejadian Allah yang merupakan ujian kepada si empunya badan?  Katanya sahabat itu lagi, kita ada anak perempuan, so don't talk about other people, dibimbangi anak dara kita pula terjebak dengan suami orang.  Nauzubillah!

Orang mengata lagi, mesti isteri pertama telah tahu.  Apabila semua orang telah tahu, pasti isteri pertama akan dihentam.  Saya tanya kenapa dihentam pula?

Jawapannya adalah berbaur batu api.  Penat-penat menjaga anak orang untuk menampung kewangan keluarga, tetapi suami buat perangai dan kahwin lagi satu.  Ia juga kedengaran benar namun saya katakan kepada orang yang mengata,

"Kalau isterinya dah tau, dan takde pula adegan serang-menyerang, tandanya isteri itu redha dan mengharap payung emas di syurga nanti".

Saya lega menyatakan demikian.

Tetapi, mereka yang lebih sudu dari kuah ini berkata macam-macam.

"Kasihan isterinya, mesti sakit hati".
"Walaupun redha, hatinya mesti sakit".
"Isterinya punya cantik, kulit putih.  Tak macam isteri kedua ini".
"Redha tu ye lah, tapi hatinya tu macam mana.  Memang lah dapat payung emas.  Mesti sakit hati sangat".
"Langsung tak respek pada dia dah". (penuh emosi menyampah).

Ingin saja saya katakan kepada mereka,

"Kamu berdua masih anak dara, maka berhati-hatilah menghukum orang.  Nanti jangan Allah timpakan ujian ini ke atas kamu.  Kamu pula ada anak dara, maka berpada-padalah bencinya, nanti esok Allah pulangkan batu buah keras atas keceluparan dan kebencian kamu yang melebih-lebih itu.  Isteri pertama itu telah redha dan sudah tahu ganjaran payung emas yang akan dia dapat di syurga nanti.  Kamu semua yang mengata bagai nak rak ini tahu kah apa ganjaran yang kamu akan dapat di akhirat nanti, neraka atau syurga?"

Saya memohon keampunan mu ya Allah atas justifikasi saya pada insiden ini.

Pada dia, semoga hatinya terus kuat menahan tohmahan orang dan cepat-cepatlah mendaftar perkahwinan di sini, bimbang nanti apabila anak telah keluar, tiada surat beranak dapat dikeluarkan kerana tiada sijil nikah dapat membuktikan.  Jangan nanti anak itu menjadi ANAK TIDAK SAH TARAF!

Seperti tulisan saya sebelum ini, apa-apa pun tindakan yang hendak diambil, mintalah petunjuk Allah.  Allah Maha Bijak.  Jika masalah belum berkahwin adalah besar, tetapkan di dalam hati bahawa kamu ada Allah yang MAHA BESAR.

No comments:

Post a Comment

What Say U?