Friday, August 3, 2012

Mudah-mudahan bertaqwa-Part II:68

Bahawa puasa adalah proses mendidik nafsu, yang merupakan modul khas ciptaan Allah Maha Kuasa agar matlamat akhir adalah menjadi hambaNya yang berTaqwa.

Diriwayatkan semasa Allah mencipta manusia, ada 3 'benda' yang Allah bekalkan bersama kita iaitu Akal, Roh dan Nafsu.

Setiap 3 'benda' ini ditanya oleh Allah:

"Man Ana, Man Anta?" (Siapa aku, siapa kamu?)

"Anta Robb, Ana Abd'" (Kamu Tuhan, saya hamba)

Ianya adalah jawapan Roh dan Akal tetapi berlainan sekali jawapan Nafsu.

"Man Ana, Man Anta?" (Siapa aku, siapa kamu?)

"Anta anta, ana ana (sepertinya Lu, lu...gua, gua); dialog ini mendapat sahutan gelak tawa di kalangan kami.

Lalu Allah memerintahkan malaikat supaya merendam Nafsu di laut dalam yang sejuk selama 1000 tahun.

Setelah itu dikeluarkan Nafsu dan ditanya lagi oleh Allah;

"Man Ana, Man Anta?" (Siapa aku, siapa kamu?)

"Anta anta, ana ana."

Sekali lagi Allah memerintahkan malaikat membawa Nafsu dan disimpan di dalam syurga selama 1000 tahun.

Setelah 1000 tahun, Nafsu dikeluarkan dari syurga dan ditanya Allah soalan yang serupa seperti sebelum ini.

Maka, apa jawab Nafsu?

"Anta anta, ana ana."

Lalu Allah puasakan Nafsu selama 1000 tahun pula.  Selepas itu ditanyakan lagi kepada Nafsu,

"Man Ana, Man Anta?" 

Jawab Nafsu,

"Anta Robb, Ana Abd'".

Akhirnya jawapan Nafsu serupa seperti jawapan Roh dan Akal.

Setelah dipuasakan Nafsu itu, maka terdidik dan dipandu ia bahawa ia adalah hamba dan Allah adalah Tuhannya.

Begitulah Ramadhan yang didatangkan khas selama sebulan untuk manusia mendidik dan mengawal nafsu agar menjadi hamba Allah yang bertaqwa.

Kuliah Selasa: Ustaz Long Kecik

InsyaAllah bersambung lagi nanti.

No comments:

Post a Comment

What Say U?