Wednesday, June 27, 2012

Sedekah:52

“Bersedekahlah kamu, Allah tidak akan mengurangkan kamu bahkan menambah rezeki kamu 10 kali ganda lagi daripada pemberian derma/ sedekah kamu.”
Ada ustaz kata, boleh cuba amalkan untuk menambah iman.  Percaya bahawa kebajikan derma 1 dibalas 10 oleh Allah.  Setelah menderma dengan mengharap redha Allah dan percaya akan mendapat balasan 10 kali ganda, tunggu pulangannya.  Derma RM 10 akan dapat RM 100, mungkin begitulah kiraannya.
Saya tidak pernah mencubanya namun apa yang saya percaya betul, kita tidak akan jatuh miskin bila bersedekah.
Kalau dalam satu-satu bulan itu saya merasa sempit sekali dari segi kawangan, secepat mungkin saya akan menderma dan percaya Allah akan memberi pulangannya.
Benar sekali.  Nanti selang satu-dua hari, saya akan mendapat duit claim perubatan/ travel dll.  Kadang-kadang Allah menghantar orang untuk memberi lauk.  Maha Suci Allah!
Cuma, kebanyakan mereka yang rendah pendapatannya seringkali merungut tidak cukup duit, namun adakah mereka tahu bahawa sedekah boleh menambahkan harta/ rezeki?  Sukar untuk mengajak mereka bersedekah kerana rata-rata akan berkata,
“Aku nak makan untuk diri sendiri dan anak-anak pun susah, ini kan pulak nak bagi derma kat orang lain.”
Sesungguhnya mereka MENYANGKA rezeki adalah ketentuan mereka (berkira-kira begitu) sedangkan yang Maha Pemberi Rezeki adalah Allah.
Kasihan mereka ini, rezeki sempit disebabkan diri tidak mempunyai ILMU.
Berdoalah agar kita tidak termasuk di kalangan mereka yang SUKAR hidupnya kerana dibimbangi kerana itu hidup kita tergelincir daripada akidah Allah dan disibukkan dengan mencari rezeki sehingga tidak sempat untuk beribadat kepadaNya.

No comments:

Post a Comment

What Say U?