Saturday, June 23, 2012

Do not judge book by its cover: 50

Pepatah Inggeris ini, pada saya adalah untuk menunjukkan bahawa kulit buku yang buruk/usang/ lusuh tidak boleh menyatakan nilai ilmunya yang rendah/ sikit kerana kadang-kadang buku yang begitu lama/ lusuh, nilai ilmunya adalah tinggi dan tidak terbanding!  Ianya kitab lama, ianya historic!
Tetapi, hari ini ramai orang salah faham dan salah guna pepatah ini.
·         Berperangai tidak baik: “Eh, don’t judge book by its cover, ok.”
·         Berpakaian tidak sopan: “Eh, don’t judge book by its cover, ok.”
Mereka ini ingin menyatakan bahawa apa yang salah pada mata luaran tetapi tidak salah di dalam hati.  Hati mereka suci bersih.  Walaupun tidak baik dan tidak sopan, tapi hati mereka baik!
Pada saya, sebenarnya mereka ini ingin menyembunyikan dan mencipta alasan untuk membenarkan sikap tidak baik dan tidak sopan mereka dengan menyatakan apa yang di dalam adalah lebih penting dan lebih baik.  Jangan pandang luaran, ok!
Sukar untuk menegur orang begini.
Niat kita di dalam menentukan kita di luar.  Niat berperangai jahat dan berpakaian tidak senonoh, terzahir di luar.
“Jangan percaya adanya pandangan kedua (second impression).  You will never have that!”
·         Owh, tidak senonohnya pakaian dia, semoga Allah melindungi keluarga dan keturunan kita daripada melakukan dosa yang sama.  Tidak malu ke dia pakai macam tu? Jelik betul.”
àTanggapan pertama
·         Owh, tidak senonohnya pakaian dia, tapi mana lah kita nak tau kan, mungkin dia ini banyak sedekah dan berpuasa sunat.”
àTanggapan kedua
·         Owh, tidak senonohnya pakaian dia, tapi tak eloklah mengata kan.  Orang kata don’t’ judge book by its cover.  Entah-entah dia sangat taat kepada ibu bapa dan tak tinggal untuk bangun malam bermunajat.”
àTanggapan ketiga
Selalunya, memang tiada tanggapan kedua/ ketiga dan seterusnya.
Saya memohon ampun dariMu, Ya Allah.  Mana tau, sedar tak sedar saya juga ada mencipta alasan untuk membenarkan kesalahan yang saya buat!

No comments:

Post a Comment

What Say U?