Thursday, June 21, 2012

Jadilah lecturer kami: 49

Ianya tugas ad-hoc.

Kerana supervisor student UITM ini (3 orang: pelajar degree) adalah mantan bos saya, maka saya tidak dapat menolak.  Memikirkan beliau seorang bos yang baik hati dan akan datang jika anak saya pula datang kepada orang untuk tujuan yang sama, dan ditolak (tidak diterima), pasti sedih hati kecil saya.

Ianya tugas menyelia pelajar tahun akhir (menyediakan final year thesis). 

Asalnya hanya mahu belajar buat analisa di makmal.  Saya telah mengajar!

Kemudian, ingin mengguna alat analisa kerana makmal mereka tiada alat.  Kemudian, bahan eksperimen (reagent) belum tiba setelah 3 bulan, lalu ingin meminjam bahan kimia di tempat saya.  Akhirnya mereka tiba di sini, membuat eksperimen!

Ia bukanlah win-win situation.  Saya bukan co-supervisor mereka.  Ia adalah amal jariah.  Saya kasihankan pelajar-pelajar ini.  Jadi, saya mengajar setakat apa yang saya mampu dan tahu, sehabis baik!

"Puan jadilah lecturer kami.  Mesti kami faham dengan lecture puan.  Mesti ramai student suka kat puan"

Alahai adik-adik.  Nantilah dulu.  Selagi PhD belum digenggam, puan ini belum mampu untuk mengajar sehabis baik!

No comments:

Post a Comment

What Say U?