Friday, September 7, 2012

Harta Emak Ayah: 73

Kerana harta, keluarga berpecah belah sebab bergaduh sepanjang hayat.

Pada saya, mereka yang berebut harta yang bukan hak mereka ini adalah orang yang TIDAK INGAT MATI.

Mereka juga tidak yakin dengan adanya hari akhirat di mana semua kesalahan yang dilakukan akan dipertanggungjawabkan.  Di sana nanti, kebaikan kita tidak dipersoalkan lagi, kerana jika ia banyak melebihi yang buruk, dengan rahmat ALLAH syurga adalah ganjarannya.  Apa yang dipersoal adalah salah silap dan dosa.  Ia bagi memberi pengadilan/ hukuman bagi sesiapa yang dizalimi semasa di dunia. 

Begitu juga dengan harta.  Sesiapa yang mengambil harta yang bukan haknya, itu yang akan Allah kira agar mereka yang teraniaya akan terbela.  Bukanlah untuk mendapat kembali harta yang dirampas semasa di dunia, tetapi mungkin mendapat balasan syurga kerana bersabar.  Mereka yang bersalah mendapat hukuman setimpal dan maha adil daripada Allah.

Kisah harta ini banyak sekali diceritakan.  Antara lain adalah kisah popular iaitu satu jenazah yang dibawa melintasi Rasulullah menjerit-jerit yang mana pada ketika itu Rasulullah diberi izin oleh Allah untuk mendengarnya.

Lalu Rasulullah bersabda,

"Sesungguhnya jenazah tadi menjerit-jerit meminta Allah kembalikan semula dia ke dunia.  Adakah kamu ingin tahu apa yang dia ingin lakukan jika Allah hidupkan dia kembali?"

Jawab sahabat, "Ya Rasulullah, khabarkan kepada kami."

"Jenazah tadi ingin kembali untuk mensedekahkan harta-hartanya kepada mereka yang memerlukan.  Sesungguhnya harta yang banyak itu jika tidak disedekahkan adalah tidak berguna dan tidak dapat membantu kamu sedikit pun apabila kamu mati."

Benar sekali, hanya sedekah jariah akan memberikan pahala berterusan walaupun penderma itu telah meninggal dunia.

Kes 1

Emak saya bakal mendapat durian runtuh.  Beliau mula menyebut-nyebut untuk mendapatkan saya seorang 'maid' bagi meringankan kerja-kerja saya di rumah.  Kos untuk mendapatkannya adalah lebih kurang RM 7K.

Saya katakan pada emak,

" Itu duit pusaka atuk untuk mak.  Duit mak untuk belanja diri mak.  You can do whatever you want to do with the money, but please it is all for you, ok".

Pada saya, itu harta mak jadi suka hati mak lah nak belanja ke mana pun.  Saya jadi geram bila ada anak-anak yang sibuk-sibuk atau terlebih pandai mengatur duit pencen/ harta pusaka atuk dan nenek yang jatuh ke tangan emak dan ayahnya.

Kes 2

Arwah bapa mertua saya agak berada kerana mempunyai tanah yang banyak seperti tanah sawah, tanah getah, kebun buah-buahan dan macam-macam tanah lagi.

Ia menjadi rebutan adik beradiknya sedangkan abah mempunyai anak-anak.  Adik beradik abah langsung tidak berhak kerana abah mempunyai 5 orang lelaki dan 2 orang anak perempuan.  Namun, ada suara-suara yang tidak sedap didengari di kalangan adik beradik abah.

" Tu apalah salah dia dah buat, sampai mati pun merata, tak mati di kampung."

Masya Allah.  Abah meninggal di rumah anak sulungnya. 

Ingin saja saya katakan kepada makcik itu,

"Makcik tau ke mati di mana dan bila masanya?.  Kalau orang mati di Mekah dan Madinah, tidak mati di kampungnya Malaysia, bagaimana?".

Itu semua gara-gara harta yang tidak dapat dimiliki.  Astaghfirullahal azeem.

No comments:

Post a Comment

What Say U?