Monday, May 28, 2012

Makan angin: 47

Kawan saya kata dia perlu masa untuk bercuti dengan kawan-kawan.  Only her with her friends, no families.  Suami dan anak-anak tinggal rumah.  Ia adalah sebagai tanda menghargai diri, melepaskan tekanan kerja dan urusan rumahtangga.  Anaknya ada dua, seorang berusia 8 tahun dan seorang lagi berusia 4 tahun.
Kata dia lagi, bercuti dengan keluarga meletihkan sebab perlu menguruskan anak-anak.  Tiada rehat yang sebenar-benar rehat.  Percutian yang memenatkan.
Itu pendapat dia.  Pada satu sisi, saya bersetuju juga.
Pada saya, bercuti dan bersusah-susah sedikit dengan keluarga (anak-anak) itulah percutian sebenarnya.  Ia adalah masa kami bersama-sama tanpa memikirkan hal kerja dan urusan rumah.
Lagi pula, saya merasa bersalah jika ingin bercuti (berjimba-jimba) hanya dengan kawan-kawan dan meninggalkan anak-anak dengan abah mereka.  Bukan saya tidak percayakan suami saya menjaga anak-anak namun saya merasakan ianya tidak patut dibuat.  Lainlah jika saya terpaksa ke luar rumah (outstesen) kerana urusan kerja.
Saya membayangkan bagaimana jika suami pula keluar berjalan-jalan dengan kawan-kawan lelakinya berhari-hari dan meninggalkan saya menguruskan anak-anak bersendirian, atas alasan ingin merehatkan diri daripada tekanan kerja dan urusan rumahtangga yang berterusan.
Pada saya juga, tiada justifikasi yang bersesuai dan tepat untuk membenarkan pasangan kita sukar hanya kerana kita ingin mendapat keseronokan sendiri.  Carilah keseronokan pada menguruskan keluarga dan anak-anak, semoga ia menjadi ibadat yang membawa kita ke syurga Allah tanpa dihisab.
Saya mungkin berfikiran seperti orang-orang lama, seperti mak-mak. 

No comments:

Post a Comment

What Say U?