Friday, May 25, 2012

Kerja luar:46

Kawan saya kata, semenjak usia dah meningkat ni, dia seboleh-bolehnya tak nak buat kerja luar (outstesen).  Umur dia dua tahun lebih tua daripada saya.
Katanya lagi, persediaan untuk kerja luar lebih banyak dan teruk daripada buat kerja-kerja itu seharian semasa tidak kerja luar.  Tambah dia lagi, persediaan mental itu yang sangat hebat.
Memang benar.  Saya tidak menyangkalnya.
Namun, saya agak suka bila dapat outstesen (bukan selalu-selalu).  Pada saya, Allah ingin memberikan masa rehat kepada saya daripada urusan rumah yang tidak pernah berhabisan.
Kawan saya itu akan mengambil peluang tidur awal (supaya dapat tidur lama) apabila kerja luar siap, lebih kurang jam 10 malam.
Pada saya, masa kerja luar inilah peluang besar buat saya untuk menulis blog dan membaca buku-buku yang sudah lama dibeli namun belum sempat membacanya.  Ianya masa untuk diri saya melakukan kerja-kerja yang saya suka!
 Tidur tidak perlu lama.  Penting tidur tidak terganggu dan sekejap pun akan mencukupi (tiada baby merengek minta susu atau pampers bocor).  I enjoyed some alone time given by Allah for me.  I am blessed.
Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment

What Say U?