Tuesday, April 30, 2013

Kajian PRU I: 95

In shaa Allah tahun ini adalah kali ketiga saya mengundi untuk memilih pemimpin di Malaysia.

Ia kajian saya yang berterusan, siapakah pemimpin yang mesti saya pilih.

Ia juga kajian yang saya buat sejak dari awal usia Mumayyiz.  Tahu yang mana baik dan buruk.

Saya telah didedahkan dengan konsep sekolah pondok sejak sekolah rendah.  Kebaikan dan kecemerlangan pelajar-pelajar jurusan agama yang menyambung pengajian sehingga ke Universiti Yarmouk, Jordan dan El-Azhar Mesir menyebabkan saya sangat kagum dengan mereka.  Mereka pelajar agama yang begitu bersusah payah untuk berjaya.  Dan sekolah-sekolah pondok mereka kebanyakannya adalah tajaan pemimpin setempat daripada PAS.

Saya membesar dalam suasana itu.  Setiap Jumaat, kami sekeluarga akan menghadiri kuliah Jumaat yang disampaikan oleh TG Haji Abdul Hadi Awang di Masjid terkenalnya, Rusila.  Ia tidak pernah ditinggalkan.  Setengah jam belajar tafsir al-Quran, setengah jam lagi mengaji bab Feqah/ Sirah/ Tauhid.  Tiada caci maki politik.  Tiada cerca carut.  Banyak ilmu bermanfaat yang saya perolehi.  Dan saya terus belajar dan mengkaji.

Ia kelihatan kajian dan pilihan yang mudah kan? Mana tidaknya, saya hidup dalam suasana begitu dan saya memang sukakan begitu.

No comments:

Post a Comment

What Say U?