Thursday, April 18, 2013

Hantu Inggeris Tamat: 93

Oleh kerana telah terperam lama cerita Hantu Inggeris itu, saya tiada mood untuk menyambungnya.  Saya menamatkannya walaupun cerita itu masih segar di minda.

Daripada Kelas Ustaz Harun Din al-Hafiz, beliau menyatakan bahawa tanda-tanda mimpi kita adalah BENAR ada 6 perkara:

1) Tidur dalam keadaan berwuduk
2) Mimpi yang menyebabkan kita terjaga daripada tidur dengan serta merta
3) Mimpi yang hampir dengan waktu subuh (Jam 3 pagi ke atas)
4) Mimpi itu segar di minda, kalau diminta bercerita semula ia tidak tersekat-sekat

Maaf, lagi dua tanda saya terlupa.  Inilah bahana kalau mendengar majlis ilmu sambil sidai kain.  Tiada nota dicatatkan, memanglah begini jadinya.  Melayu mudah lupa. Owh, itu tidak sesuai.  Memang manusia itu lupa, asal perkataannya 'nasia', dan dalam bahasa arabnya adalah LUPA.  Bukan melayu sahaja yang LUPA. (Maaf, tiba2 saya saya merasa geram dengan ungkapan Melayu Mudah Lupa).

Kesimpulannya, cerita hantu Inggeris adalah MIMPI saya yang mempunyai 4 tanda-tanda di atas.  Mungkin kerana ia memenuhi 4 kriteria sahaja, maka lagi 2 itu  dengan mudahnya saya terlupa.

Kata Ustaz Harun Din al-Hafiz lagi, mesti ada 6 tanda, barulah boleh dikatakan ia MIMPI BENAR.  Jadi, mimpi saya hanya mainan tidur agaknya. Tak apalah, mimpi hantu, bukan mimpi Rasulullah.  Kalau mimpi Rasulullah, ia pasti benar kerana tiada siapa yang boleh menyerupai baginda S.A.W.

No comments:

Post a Comment

What Say U?