Monday, January 21, 2013

Hantu Inggeris I:90


Petang itu saya mendapat surat tawaran bekerja di JUSCO sebagai Promoter.  Ianya kerja separuh masa sahaja dan waktu bekerja bermula jam 6 petang sampai 10 malam.  Jadi, sebaik sahaja habis waktu kerja hakiki, saya terus menukar pakaian kepada uniform JUSCO.  Ianya menyeronokkan kerana saya bekerja bersama-sama dengan kawan sekerja hakiki juga.  Dia telah bekerja lebih lama di situ dan dia juga yang membantu saya mendapatkan kerja di situ.

Kerja separuh masa ini tidaklah bergaji lumayan, namun bolehlah back-up perbelanjaan rumahtangga.
Hari pertama bekerja belum lagi menyibukkan saya kerana saya belum diberi penerangan berkenaan tugas yang harus dilakukan.  Jadi, saya mengambil peluang untuk melawat sekitar pasaraya bagi membiasakan saya dengan tempat kerja baru.

Saya berjalan-jalan sambil mengkagumi kecantikan senibina Jusco dan ianya juga bersambung dengan hotel yang mempunyai konsep senibina Inggeris.  Ia benar-benar seperti saya berjalan di dalam bangunan bersejarah.

Sedang saya berjalan-jalan itu, saya terlihat seorang wanita Inggeris tua dengan pakaian Inggeris lama seakan-akan pakaian pelakon cerita bersiri Downtown Abbey menuruni anak tangga besar ke lobi.  Saya sedikit terkejut melihat wanita itu.  Wajahnya cantik persis wanita kaya Inggeris, namun pakaiannya?  Saya berfikir-fikir, ada lagi kah orang berpakaian begini? Wanita ini dari kurun mana?  

Saya tersenyum sedikit sambil berjalan laju untuk beredar segera sebelum wanita tua itu habis menururuni tangga.  Saya tidak mahu berjalan seiring dengannya.

“Akak kenapa ni termengah-mengah je?”.  Tanya kawan sekerja saya bila melihat saya sampai ke kaunternya dengan nafas tercungap-cungap.

Setelah saya boleh bernafas dengan biasa, saya galak bercerita kepadanya apa yang telah saya lihat.

“Owh, akak pun dah jumpa dia ye?.  Kami semua kat sini pun dah jumpa English Lady tu.”.  Cerita kawan saya pula.

“Pelik kan?  Ada lagi orang berpakaian macam tu.” Kata saya lagi.

“Yang akak nampak tu hantu hotel Jusco.  Dia dah lama mati, beberapa kurun dah”. Tambah kawan saya lagi.

“Biar betul ni Wa. Takkan lah. “ Bulu roma saya meremang mendengar kata-katanya.

“Betul kak.  Dia tiga orang, yang akak jumpa tu nenek dia,  seorang anak perempuannya dan seorang lagi cucu perempuannya.  Mereka pemilik asal hotel tu. Mereka mati di dalam hotel tu lah.”

“Ko biar betul Wa? Mana Wa tau semua ni?” Tanya saya yang masih tidak boleh percaya.

Bersambung nanti...

2 comments:

  1. ooh suspens nie ayu...more please :) rasa mcm baca novel citer thriller lak...

    ReplyDelete
  2. Hahaha...sabo ye..nak tulih cerita sequel2 ni kene ada tahap sedar yg tinggi!

    ReplyDelete

What Say U?